Sister Aron

Ett av mina favoritband är Lädernunnan, alias The Leather Nun, från Göteborg. Bengt Aron Aronsson var gitarrist, låtskrivare och originalmedlem i bandet. Jag noterade att han ännu är aktiv med egna låtar på Reverbnation under namnet Sister Aron. Jag kontaktade honom där och fick till stånd ett möte under ett av mina fåtaliga besök i Göteborg. Vi träffades på Tullen, Andra Långgatan, den varma dagen 23 juli 2016, rakt under kylluftintaget för komfortens skull.

P: Vad gjorde du när bandet upphörde (1992)?

A: Alla i bandet hade vanliga jobb. Jag jobbade som grafiker och som tekniker på Sveriges Radio. Jag vidareutbildade mig, bland annat i Skellefteå. Numera är jag vaktmästare på ett vårdhem.

P: Inget mer grafikerjobb? Du gjorde ju skivomslag till bandet?

A: Nej, jag kan bara den gamla analoga tekniken. Allt är ju digitalt numera.

P: Du gav också ut ett soloalbum (Sister Aaron: Purification, 1993).

A: Ja, och jag spelar fortfarande en del låtar från skivan. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha väntat ett tag med att göra skivan, kanske tio år, för att bli bättre förberedd.

P: Jag tycker att Nunnans bästa period var till och med “Alive” (1985). Har du inspelningar som inte har blivit utgivna?

A: Nej. Eller möjligen om det finns något i mina plastpåsar med gamla kassetter…

P: Ni gjorde också en spelning 1988, som sändes på Sveriges Radio, med presentation av Lars Aldman.

A: Det minns jag inte ens! Men Aldman gjorde mycket bra på radion.

P: Jag har den inspelad på kassett. Kanske jag kan digitalisera den, men jag har inget kassettdäck längre.

A: Inget problem, man kan köpa utrustningen som behövs på Clas Ohlson.

P: Jag läste att bandets back-katalog ska ges ut på nytt.

A: Ja, jag skrev på kontraktet häromdagen. Allt borde förresten redan finnas utgivet på Spotify (anm.: det fattas en del ännu). Själv tycker jag bäst om samlingen “Force of Habit” som gavs ut i USA.

P: Är Gert Claesson aktiv?

A: Nej, han har slutat spela. Möjligen något enstaka tillfälle nu. Vi kommer att träffas på Freddies begravning, med trehundra andra gäster.

P: Det tog en tid innan jag upptäckte Lädernunnan, tack vare Lars Aldman. Annars lyssnade jag mest på symfonirock som Mike Oldfield, och elektronmusik som Tangerine Dream.

A: Jag känner till de artisterna. Men det första jag lyssnade på och riktigt tände på var Ramones.

P: Jag jobbade med Hagabions rockfilmfestival 1992-1996, där vi visade många filmer och vi hade band som spelade. Bl a Rock ‘n’ Roll High School med Ramones.

A: Ja, där var jag ibland.

P: Gillar du John Cale? Var du på hans konserter?

A: Ja! Han var också viktig i Velvet Underground. Jag minns att jag såg honom på Mudd club vid Kungstorget (1984). Jag har Slow Dazzle och Honi soit i skivsamlingen. Tyvärr så brukade jag låna ut skivor till folk som jag ville skulle lyssna på dem, och fick sedan ibland inte tillbaka dem, så min samling blev lite reducerad.

P: Och Lou Reed? (anm.: Aron har skrivit en låt om honom)

A: Mycket. Jag är med i hans fangrupper på Facebook.

P: Jag har hans “Metal Machine Music”, en drift med dåtida avantgardemusik enligt min uppfattning.

A: Den hade Freddie (Wadling) så jag hörde den hos honom. Det finns de som för seriösa diskussioner om den i fangruppen.

P: Fler influenser?

A: Jag lyssnar en hel del på reggae nu, och har blivit lite intresserad av blues.

P: “Egyptian reggae” av Jonathan Richman är en av mina favoritlåtar att spela på gitarr.

A: Ja, han är suverän.

P: Hur spelar du in dina låtar nu?

A: Hemma med Logic Pro X, tidigare med GarageBand. Jag spelar in gitarr, bas och sång, och gör trummorna med programmet.

Dessutom samlar jag på japanska gitarrer, som jag köper in på auktion. Jag reparerar dem om det behövs. Din gamla Ibanez är ett fint exempel.

P: Och jag som trodde att det var en billig japansk gibsonkopia när jag köpte den.

A: Det trodde folk på den tiden, men det är kvalitetsprodukter.

P: Din låt “Share the Night With Me Ce Soir” på Reverbnation har lite fransk rap. Talar du franska?

A: Nej, det var min svåger Hassan, alias Black Jack, från Côte d’Ivoire som gjorde en insats.

P: Och på “Mussolinis of Rock ‘n’ Roll” är Freddie med.

A: Ja, vi gjorde den redan omkring 1999.

P: Spelar du ute ofta?

A: Ja, jag spelar med lite olika musiker på olika ställen. Jag är i god form. Just nu kan man se mig när det är Open Stage på Västerhus i Göteborg.

P: Kan du tänka dig att spela på Åland? Det finns en del scener med speltillfällen. Bl a Sator har hittat hit.

A: Javisst! Isåfall med egna låtar, det blir inga nunnancovers.

Kommentera

