Med cykel i Göteborg 1990

Jag bodde på Artillerigatan i Gamlestaden och cyklade ofta in till det fyra kilometer avlägsna Göteborgs centrum. Visserligen gick ju spårvagnen dit på åtta minuter, men cykla är ju bra för hälsan.

Ruttens ungefärliga sträckning.

Första problemet var att korsa stadsmotorvägen Artillerigatan. Lagligt kunde man göra det genom att leda cykeln över det signalförsedda övergångsstället vid Hornsgatan. Emellanåt blev man stående på den minimala refugen mellan vägen och spårvägen och fick då vända cykeln åt sidan för att den skulle få plats. Efter att ha korsat spårvägen var man inne på cykelbanan som inleddes med en trafiksignal för korsningen med den lågt trafikerade Hornsgatan. Därefter kunde man cykla, korsade Säve Strandgata, under Gamlestadsvägens viadukt, till vänster över Säveån, och till vänster igen för att korsa Gamlestadsvägen med en tryckknappsstyrd trafiksignal. Efter lite väntan kunde man fortsätta, genast till höger till en till tryckknappsstyrd trafiksignal. för att korsa Byfogdegatan. Sedan en bit på cykelbana och korsning med Malmsjögatan, minns inte längre om det fanns någon trafiksignal. Därpå under järnvägen och till höger för att korsa Gamlestadsvägen för tredje gången, med hjälp av en tryckknappsstyrd trafiksignal. Efter detta signalerande så kunde man faktiskt åka en bra bit på cykelbana längs Riddaregatan och Olskroksgatan utan att bli hindrad av annat än lokaltrafik. Nästa tryckknappsstyrda trafiksignal kom man till vid Olskrokstorget för att korsa Redbergsvägen. Väntan kunde bli extra lång där eftersom man skulle korsa spårvägen också. Av någon anledning har korsningar med spårvägar inblandade någon sorts egen logik där cyklister blir nedprioriterade. Ja, sedan direkt till höger längs Redbergsvägen genom Olskroksmotet. Sedan gällde det att inte vingla för mycket genom en skarp kurva i kombination med nedförsbacke och skymd sikt och korsning med Norra Kustbanegatan. Det gällde att inte krocka med andra cyklister, fotgängare eller bilar. Direkt till vänster över Mölndalsån och sedan till höger på cykelbana på åns vänstra sida. En och annan vägkorsning och en spårvägskorsning. Sedan i tunnel under Ullevigatan, upp igen och till höger över Mölndalsån igen. Cykelbanan fortsatte längs Ullevigatan, korsning med Skånegatan med tryckknappsstyrd trafiksignal, samma sak vid korsningen med Parkgatan och direkt efter igen vid Nya Allén. Vidare längs Slussgatan och framme i centrum vid Slussplatsen. Att cykla vidare längs Norra eller Södra Hamngatan, ehuru lagligt, var inte att rekommendera på grund av att det inte fanns plats för spårvagnar att köra förbi, och dessutom var det svårt att korsa fotgängarströmmen vid Fredsgatan. Lugnare var att cykla till Hotellplatsen, följa cykelbanemarkeringarna, korsa spårvägen, svänga vänster, korsa spårvägen igen och in på Södra Larmgatan som man följde till Kungsportsplatsen, där man kunde cykla igenom en öppning i bilavspärrningen (se upp för svängande bilar), korsa spårvägen, och fortsätta till Kungstorget. I detta område mellan Västra och Östra Hamngatorna var alla gator enkelriktade österut utom Södra Hamngatan, som man gjorde bäst i att undvika som cyklist, Kungsgatan som var gågata, och Basargatan, så det fanns bara den sistnämnda att välja på om man skulle vidare västerut.

Inte helt självklart hur man skulle ta sig till centrum per cykel, fast det fanns cykelvägvisare utplacerade här och där. Det var inte många cyklister ute heller, särskilt inte vintertid, och det var nog bäst så eftersom de många cykelöverfarterna med trafikljus endast var dimensionerade för ett fåtal väntande cyklar. Trafikmiljön kändes väl inte helt trygg heller, antingen man fick trängas med större och starkare fordon, eller cykla i skumma miljöer där skumma personer uppehöll sig. En gång blev jag stoppad och rånad på cykelbanan.

Körde man bil var saken enklare. Raka stadsmotorvägar ända till centrum, och inte behövde man trycka på några knappar för att få grönt ljus. Okej, det var svårare att hitta en parkeringsplats.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s