Semesterresa sommaren 2013, del 3

Vi vaknade i god tid och jag checkade ut och beställde en taxi via hotellreceptionen för att åka till stationen. Det var trettio minuter före tågets avgångstid och jag fick beskedet att vi måste vänta tjugo minuter på en taxi. Efter tjugo minuter hade ingen kommit och jag bad receptionisten kontrollera beställningen. Efter ytterligare tio minuter fick jag nog och vi gick till busshållplatsen intill istället. När vi väntade på bussen kom äntligen en taxi, men då hade vi redan missat tåget. Bussen gick till stationen och jag observerade att tre lediga taxibilar stod och väntade. Vi hade missat tåget men hann precis med nästa. Inga platsbiljetter och sämre tågstandard utan restaurantvagn. Som tur var så var det gott om oreserverade platser i tåget trots att det var många resenärer. Vi tåg först plats i en salongsvagn men bytte senare till kupévagn. Ambulerande serveringsvagn fanns att tillgå. Första sträckan var naturskön bland berg och skogar. Efter Innsbruck lämnade vi snart bergen och åkte genom plattlandet till Wien, där vi lämnade tåget vid ändstationen, västra stationen. Jag letade förgäves efter turistinformation eller åtminstone en stadskarta, men beslöt att ta en taxi till hotellet som låg rätt nära stationen.

Vi checkade in och letade sedan efter en restaurant, men fick gå ända till Mariahilfer Strasse vid stationen för att hitta någon bra, dvs med utservering. Det var nu rejält varmt. Sedan dags att sova igen.

Det fanns en turistkarta på hotellet så jag kunde navigera. Visserligen finns ju kartor i mobilen, men nedladdningen kostar en slant. Jag läste om Vienna Card som gav gratisresor med kollektivtrafiken och diverse rabatter. Det fanns inte på hotellet men fick reda på att det kunde köpas två våningar under marken på tunnelbanestationen vid västra stationen.

Vi köpte kort och tog sedan tunnelbanan till Schönbrunn. Min tanke var att intressera Amber för platsen där Små Einsteins hade verkat i ett avsnitt. Värmen gjorde det svårt att röra sig i solen, men vi köpte en guidad tur i slottet. Guidningen var inspelad och man fick lyssna i hörlurar. Därefter tog vi glass och gick runt i parken.

Nästa mål var nöjesfältet Wiener Prater. På vägen gick vi till turistbyrån i centrum för att hämta ett rabatthäfte till nöjesfältet, som man var berättigad till med Vienna Card. Det var lätt att komma dit med tunnelbanan till Praterstern. Vid nöjesfältet observerade jag stadens planetarium, men ansåg inte oss ha tid för ett besök. Nöjesfältet hade gratis inträde men man betalade alla attraktioner kontant. Inte mycket folk där, så man fick den ovanliga upplevelsen att antastas av inkastare vid flera attraktioner. Jag undvek som vanligt höjder och snabba åk, så flickorna åkte flera attraktioner på egen hand. Vi åkte alla med Liliputbahn (381 mm spårvidd). Sedan tog vi spårvagn tillbaka till hotellet för att se mer av staden.

Nästa dag åkte vi till Bratislava. Från början hade jag funderat på en längre färd i Slovakien, men nöjde mig med en visit i huvudstaden. Vi tog tåget från den nya under byggnad varande huvudstationen till Bratislavas centralstation. Inte så värst centralt belägen. På grund av värmen tog vi taxi (minimipris 15 € per resa!) till turistbyrån i gamla staden för att få information. Jag fick klagomål från personalen om att barnen väsnades för mycket medan jag satt och läste. Massor av restauranter och souveniraffärer fanns i området. Brooke ville också köpa ett par shorts som hon hade glömt packa inför resan, men vi hittade ingen klädaffär. Vi åt lunch och sedan glass. Efter att ha promenerat ett tag hittade vi barnmuseet Bibiana, där vi stannade ett tag. Sedan mat igen på McDonalds, som jag hade lovat Brooke att vi skulle besöka under resan. Därpå ned till Donaustranden, där jag fick syn på båten jag dagen innan hade läst om skulle gå mellan Bratislava och Wien. Jag tyckte det var ett bra sätt att ta sig tillbaka till Wien på så vi åkte med den i stället för tåget. Dyrare förstås. Båten är en katamaran som åker i 70 km/h på floden. Tillbaka i Wien tog vi spårvagnen från Schwedenplatz till hotellet.

Kommentera

