Äventyrsresa till Bergö, Vårdö

I mitt projekt att besöka alla Skärgårdstrafikens hamnar kom idag turen till Bergö. Det är en 3 x 1 kilometer stor ö som tillhör Vårdö kommun. Filmen ”Den lyckliga kon” spelades in där, men huvudpersonen dog häromåret, och filmen säger inte mycket om öns geografi. Att komma dit är lite komplicerat eftersom Bergö trafikeras med endast fyra turer i veckan sju veckor om året, och bara på måndagar kan man åka dit och därifrån på samma dag. Helst hade jag velat åka på våren eller hösten, men de turerna är indragna i år. Därför fick jag passa på en semestermåndag.
Man måste beställa turen om man vill åka med, och jag gjorde min bokning en månad i förväg. Jag tog fram ett topografiskt kartblad från Kartplatsen hos Lantmäteriverket för att kunna orientera mig. Jag konstaterade att det fanns en heldragen linje för väg några hundra meter från färjefästet, varefter linjen blev streckad, så jag förberedde mig på att lämna bilen på någon lämplig plats och gå till fots för övrigt. Jag tog med matsäck: grillad kyckling, sallad, snabbkaffe och vatten. Jag hade också tänkt ta med min dotter Amber på resan, men hon fick förhinder, så jag gav mig av ensam.
Bergö trafikeras av tvärgående linjen Långnäs – Snäckö, men för att göra en dagstur från Mariehamn måste man ta en omväg via Föglö. Jag steg upp 06:30, körde till Svinö, tog Skarven 08:25 till Degerby 08:55, därpå 17 kilometers väg, med avbrott för en vajerfärja, till Överö, varifrån Ejdern avgick 09:50 och ankom Bergö omkring 10:30. På Bergö körde jag 600 meter till öns enda parkeringsplatsliknande yta, lämnade den och började gå norrut tills vägen tog slut. Tillbaka igen åt jag lunch och gick sedan åt andra hållet och en sidoväg till en mindre ö. Efter alla promenader körde jag tillbaka till färjefästet. Där uppenbarade sig en båtburen herre som undrade vad jag var för en filur, och jag förklarade att jag var turist och fick lite information på köpet.
Ejdern kom tillbaka 16:55, och anlände till Överö 17:35 (50 minuter efter den optimistiska tidtabellen…). Jag fick snabba mig att lämna Överö för att inte behöva vänta på färjkarlens middagsrast, varpå jag körde runt på Föglö och åt schnitzel på Degerby Mat & Café. Slutligen avgång med Skarven 20:50, till Svinö 21:25 och hem igen.
Det jag saknade på resan var myggmedel och stövlar eller kängor. Vägen var delvis lerig och myggen trivs i miljön.

Följande bilder blir större om man klickar på dem.

SAM_0266

Först i kön i svinottan i Svinö.

SAM_0267

Mot Degerby.

SAM_0268

Fina Skarven!

SAM_0269SAM_0269

SAM_0271SAM_0273 SAM_0272 SAM_0274

Embarsundsfärjan.

SAM_0275

Rastplats.

SAM_0276SAM_0277SAM_0280 SAM_0281 SAM_0282

Överö färjfäste.

SAM_0279 SAM_0278

Turistinformation, lite sliten.

SAM_0283 SAM_0284 SAM_0285

Ejdern kommer från Snäckö med tung trafik från fastlandet till Föglö.

SAM_0286 SAM_0287 SAM_0288

Nästan tomt i den övre kajutan. Flera passagerare verkar föredra att stanna i sina fordon. Det finns en automat för varma drycker (1 €), en TV och turistinformationslitteratur att roa sig med. Ytterligare en kajuta finns under bildäcket. Ejdern kan ta 200 passagerare, tro det eller ej.

SAM_0289 SAM_0291 SAM_0292 SAM_0293

Bergö färjfäste och improviserad sopstation. Lite trångt, enda fria ytan var upptagen av en parkerad bil.

SAM_0294 SAM_0295

Bergö centrum? Liten grusplan, fundament till flaggstång, två ankare och en övergiven byggnad.

SAM_0296

Rastplats på vägen norrut.

SAM_0298

Vägs ände, en traktor med släpvagn syns parkerad.

SAM_0297

Sidoväg, måste vända om. Här behövs terrängfordon eller stövlar, traktorspår syntes i leran.

SAM_0299

”Om kartan och terrängen inte överensstämmer så gäller kartan”, som man säger i det militära. Detta är den andra grenen av norra vägen, fortsättningen kan anas rakt fram.

SAM_0300

Vägen leder till en åker, men är på väg att växa igen. Kunde inte gå längre.

SAM_0297

Återväg. Denna blöta passage fick jag gå runt.

SAM_0303

Lagom varmt i skuggan.

SAM_0304

Jag höll koll på marken för att inte bli blöt, och tur var det, annars hade jag kunnat kliva på den här lilla krabaten som låg stilla på vägen. Andra gången i mitt liv som jag sett en huggorm i naturen. Och så säger folk att det inte finns ormar på öar.

SAM_0305

Sidoväg enligt kartan, övervuxen med gräs.

SAM_0306 SAM_0307 SAM_0308 SAM_0309 SAM_0310

De centrala delarna.

SAM_0311

Enda skylten i byn.

SAM_0315

Den lyckliga kons framlidne ägares hus. Annonserades till försäljning för en tid sedan.

SAM_0314 SAM_0312

Väl underhållna sjöbodar och ljugarbänk.

SAM_0313

Troligen ett gammalt färjfäste. Det nya ligger 200 meter längre bort.

SAM_0316 SAM_0317 SAM_0318

Detaljbilder. Lavar trivs bra i skyltens skarvar.

SAM_0320

Skum jävel det där.

SAM_0321

Sista kaffetåren i väntan på färjan.

SAM_0322 SAM_0323 SAM_0324 SAM_0325

Ejdern på kommande.

SAM_0326 SAM_0327

En sista koll.

SAM_0328

”On voit bien qu’il n’avait pas de chien, celui qui a inventé des escaliers pareils!” (Man ser att den som uppfann sådana trappor inte hade hund) © Hergé. Inte barn heller, för den delen.

SAM_0329 SAM_0330

Tillbaka på Överö och tung trafik igen. Däcksgrabbarna får jobba för att hjälpa lastbilen ombord.

SAM_0331 SAM_0332 SAM_0333 SAM_0334 SAM_0335

Den här vackra bron på Föglö förtjänar byggnadsminnesförklaring innan någon klåfingrig väghållare ersätter den med ett modernt betongtråg!

3 thoughts on “Äventyrsresa till Bergö, Vårdö

Kommentera

