Semesterresa sommaren 2013, del 1

Klockan 06:00 steg vi upp, gjorde klart det sista av packningen och gav oss iväg. En liten omväg blev det eftersom Brooke måste hämta något hos mamma. På något sätt blev vi så sena att vi knappt hann fram till Rosella innan landgången drogs in 07:50. Det gick bra och vi åt frukost på båten. Amber träffade en kompis som också var på väg till Stockholm så vi gjorde sällskap på bussen, som tur var fick vi plats tillsammans. Framme i Stockholm gick vi till Hotell Colonial, ett budgethotell inom gångavstånd från centralstationen. Brooke ville först åka till tekniska museet, men ändrade sig och vi tog buss 69 från hotellet till Skansen. Första gången jag sett mer av Skansen än akvariet. Passade på att åka nedåt med bergbanan. Därpå gick vi över bron för att ta bussen till Ropsten. Emellertid var den fullpackad av färjeresenärer som skulle till Värtahamnen, inte tänkte jag på det. Näväl, vi kom fram och åkte spårvagn till Aga. Mitt mål var att åka med Lidingöbanan en sista gång innan moderniseringen. Tog lite kort och åkte vidare till Gåshaga brygga. På vägen spanade jag efter en lämplig plats att äta middag. I Gåshaga Sealodge intog vi mellanmål och beundrade utsikten. På återvägen stannade vi i Brevik och åt på därvarande restaurant. God mat, fattas bara annat så lång tid som vi fick vänta. Från Brevik åkte vi direkt till Ropsten och vidare med tunnelbanan till T-centralen och med buss till hotellet. Rum på fjärde våningen.

Vi åt frukost och gick till stationen. Jag hade bokat tåg till Malmö och byte till Köpenhamn. Malmötåget kördes av Veolia till ett lågt pris. Vi fick lite oväntat plats i en liggvagnskupé, men det var bara bra, så lugnt det kan bli med två små flickor i sällskap. Tog lite mat i den norska restaurantvagnen. Från Kastrup blev Öresundståget som vanligt överfullt, men jag hade bokat i den halvtomma förstaklassavdelningen. I Kbh blev det ett långt uppehåll eftersom jag bokar med tanke på timslånga förseningar. Inte mycket att göra på stationen, och uppehållet blev 48 minuter längre än beräknat på grund av spårproblem i Höje Tåstrup som drabbade all tågtrafik i området. På kvällen kom vi from till Vejle. Scandic-hotellet ligger på gångavstånd från stationen, men jag föredrog ändå att ta en taxi dit. Vi åt middag på hotellet och sedan var det dags att sova.

Frukost på hotellet och till fots till stationen, varifrån vi tog bussen till Legoland. Föraren sade att vi nog skulle se Legoland när vi kom fram. Ingen kö alls för att komma in, bara att betala och gå. Jag hade inget särskilt att göra, så barnen fick bestämma vart vi skulle gå. Enda restriktionen var att låta bli vattenlekar. Så småningom träffade vi min arbetskamrat M med familj, som var där med bussutflykt från Åland. Vi avslutade dagen med körprov för Brooke. Sedan tillbaka till Vejle med buss, och till hotellet för att hämta bagaget. Vi tog taxi till stationen, men när vi väntade på tåget kom Brooke på att hon glömt telefonen. Den fanns på hotellet och de skickade den till stationen med taxi i sista stund. Från Vejle tog vi regiontåget till Kolding, där vi väntade på nattåget och köpte hot dogs under tiden. Nattåget CNL 473 var en halvtimme sent, men till slut kunde vi ta plats i vår liggkupé. Numera kan man boka fyrbäddskupé i liggvagn, och jag hade bokat tre bäddar åt oss från Kolding till Karlsruhe. Priset var lågt, barnen åker ju billigt. Konduktören upplyste om att det skulle kliva på en dam i Flensburg. Barnen gick och lade sig i de övre sängarna, och jag stod i korridoren. Långt oannonserat uppehåll i Padborg, i Flensburg fick vi damsällskap, och dessutom kom två poliser ombord och skulle se identitetshandlingar för alla resenärer. Något oväntat, men jag hade id-kort respektive pass med mig. Sedan var det bara att sova.

Kommentera

