Semesterresa sommaren 2013: planering

Redan i mars månad ska man ansöka om semesterledighet på mitt jobb. Jag valde denna gång att ta vecka 24-27, de fyra första veckorna på sommarlovet. Med detta hoppades jag undvika semesterträngseln, få billigare biljetter och svalare väder under resan. Från början funderade jag på en charterresa eller liknande. Jag kollade priserna för en eller två veckor på Mayotte, Réunion eller Saint Martin, men gav upp planen av kostnadsskäl. I stället planerade jag en resa genom Europa, huvudsakligen med tåg, eftersom jag gillar tågresor och barnen åker billigt eller gratis.

Första stopp blev Stockholm, där jag ville uppleva Lidingöbanan innan dess stängning vid midsommar. Efter rådslag med flickorna besökte vi också Skansen.

Andra stoppet blev Legoland, i södra Jylland. Praktiskt beläget på väg söderut.

Tredje stoppet blev Göppingen, för att besöka Märklins upplevelsevärld (före detta Märklin-museet).

Fjärde stoppet blev Liechtenstein, för att uppleva detta frimärksland. Jag var där förra gången år 1989.

Sedan funderade jag på Innsbruck, men det blev direkt till Wien istället.

Därpå ville jag fortsätta landvägen genom Slovakien, Polen, Kaliningrad, Litauen, Lettland och Estland, men eftersom järnvägsförbindelserna i denna region inte är så fungerande beslöt jag mig för att endast ta en dagstur till Bratislava, och därpå flyg till Tallinn.

Slutligen båt från Tallinn till Mariehamn.

Jag bokade det mesta i förväg. Flygbiljetten blev tyvärr onödigt dyr eftersom jag väntade så länge.

Kommentera

