Utflykt till republikens hufvudstad

Jag och döttrarna tog Flybe 08:45 från MHQ till HEL (Mariehamn till Helsingfors-Vanda). Inte mycket folk i flygplanet trots det låga priset. På flygplatsen köpte jag 2 stycken Helsinki Card Region 72 timmar à 64 €, med tanke på att resa mycket och besöka intressanta ställen. Tyvärr saknas barnversion av kortet, så det blev nog Ebberöds bank av det hela. I alla fall så berättigar kortet till gratis resor (Amber åker gratis ändå) i Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla. Vi inledde med att åka buss till Heureka – Finlands vetenskapscenter, där man kunde beundra Body Worlds och basketspelande råttor. Vi fortsatte med tåg från Dickursby till Korso (sista stationen till i kortets giltighetsområde) därifrån åter till Helsingfors. Vi gick därifrån till hotellet, Scandic Simonkenttä (Simonsfältet). Scandic har bra priser för oss, det kostade 80 €/natt för alla tre. Vi åt middag på Tamarin (Fredriksgatan). Slutligen en resa med metro Kampen-Mellungsbacka, buss till Nordsjö och metro Nordsjö-Kampen. Premiär för oss alla tre. Inte så lyckat att resa på kvällen eftersom en stor del av metron ligger ovan jord och man missade utsikten.

På lördagen tog vi först spårvagn 3 till Alphyddan för att besöka Sea Life, efter Brookes önskemål. Trångt men Brooke fick klappa en sjöborre. Vi fikade och tog sedan spårvagn 9 till Böle för att ta tåget till Mankby, sista stationen där regionkortet gällde. Eftersom väntetiden skulle bli lång, tog vi först ett tåg till Esbo, promenerade i centrum där tills tåget till Mankby gick. Mankby är den till trafikmängden minsta stationen i närtrafiken och lantligt belägen. Valet stod mellan att stanna där i fem minuter, eller vänta på nästa tåg en timme senare. Det blev ett kort uppehåll och vi åkte tillbaka till Grankulla, där vi åt middag på restauranten Moms. Servitrisen talade svenska, men annars hörde man bara finska språket även i denna relativr svenskspråkiga ort. Vi fortsatte till Hoplax för att befara Mårtendalsbanan till dess ändstation Vandaforsen, där man kunde betitta bygget av ringbanan till Dickursby. Flickorna fick leka i snön under tiden. Slutligen åter med tåget till Helsingfors. Vi gick till hotellet, löste in stamgästkupongerna mot lite kvällsmat, och sov tidigt med anledning av nattens sommartidsomställning.

På söndagen checkade vi ut och lämnade hotellet vid 11. Jag hade tagit reda på att buss 615 gick en gång i kvarten till flygplatsen, en resa på 38 minuter, och hade bestämt att vi skulle åka 13:30. Tyvärr passade inte tiden med observatoriets öppettider, annars hade det solvisning 13:00-15:00 denna dag. Vi gick till Naturhistoriska museet som ligger i närheten av hotellet. Jag var mest intresserad av att demonstrera dinosaurieskelett, och några sådana fanns uppsatta. Jag hade tänkt mig ytterligare ett museibesök men hoppade över det på grund av den sena starten. Efter ett par timmar så lämnade vi museet, gick och hämtade bagaget och tog bussen till flygplatsen. Där checkade vi in, gick igenom säkerhetskontrollen, till gaten, buss till planet och flög hem, utan att någon ville se någon legitimation vilket var tur eftersom jag hade glömt ta med barnens legitimationer. På planet köpte jag kaffe (3 €) och saft. Lite skakigt men inga problem med åksjuka. På Helsingfors flygplats finns det en elektronikaffär jag ville se närmare på för att eventuellt göra något inköp. Där stannade jag större delen av väntetiden, gjorde anteckningar, men köpte inget.