Sprit och tobak

Om man är en renlevnadsman som inte är särskilt intresserad av alkohol, cigaretter och liknande njutningsmedel, har man då någon som helst nytta av den skattesubventionerade färjetrafiken via Åland? Tja, det är ju varor som normalt är belagda med punktskatter som kunde ge en viss besparing, men när jag gjorde en kartläggning av skumbilspriser fann jag att sådana kan köpas billigare i Mariehamn än på någon färja.

Det är rätt mycket jobb att skriva ned och sammanställa prisindex för ombordförsäljningen. Kanske det finns några vaneresenärer som redan gör det?

Jag antar att den stora fördelen för Ålands del är att färjorna lägger till här i stället för att fara förbi. Till exempel gick nattfärjorna Stockholm-Åbo förbi ända tills de blev tvungna att lägga till för att fortsätta med skattefri försäljning. Dessutom drar skattefriheten passagerare som annars skulle ha gjort något annat på fritiden. Falsk ekonomi? Visst. Hade färjorna samma skatteregler som flyget, alltså konkurrens på lika villkor, skulle näringen tappa i lönsamhet.

Jag skulle uppskatta en direktförbindelse Långnäs-Åbo (eller Långnäs-Galtby), från Långnäs 08:00 och tillbaka från Åbo 18:00 och restid fyra timmar. Då kunde man lätt resa till fastlandet över dagen och roa sig eller förkovra sig. De som reser till Åbo över dagen tar nu Turku Air (444 €) eller Next Jet (313 €) eller möjligen nattfärjornq om man är en hårding. Skärgårdsfärjorna är en till möjlighet, men knappast realistisk om man inte bor i skärgården.

En direktförbindelse Långnäs-Åbo har nackdelen att skattefri försäljning inte är tillåten på färjor som enbart går mellan Åland och fastlandet, så det skulle inte vara lätt att få någon lönsamhet i trafiken. Därför skulle den vara beroende av direkt stöd, i stället för indirekt stöd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s