1983-2013

År 1983 gick jag ut gymnasieskolan, och bodde då i en halvmodern lägenhet i Göteborg. Eftersom jag inte fick jobb genast och inte längre försörjdes av mina föräldrar, så fick jag gå till socialbyrån i Kortedala för att ansöka om socialbidrag. Det beviljades med ett månadsbelopp på 1600 kr plus 700 till för hyran, totalt 2300 kr/månad.
Lustigt nog lever jag numera på ungefär samma belopp i nettoinkomst och utgifter, fast i euro istället. Men då har jag dubbelt så stor lägenhet och helmodern (dusch i WC i lägenheten).
Potatisen kostar inte heller 6 €/kg, snarare 0,90 €/kg. För en sammanställning av priser i Sverige år 1983 ber jag att få hänvisa till Statistiska Centralbyråns dokumentation.
Kan tillägga att en begagnad LP kostade sådär 25 kr. Sådana köpte jag så många jag hade råd med. Dessutom en dator för 4000 kr, med lite bistånd från mor och far, och en digital knapptelefon för 500 kr. Så småningom fick jag ett beredskapsjobb där jag tjänade 32 kr/timme brutto, tror jag, vilken ger 5600 kr/månad.

Kommentera

