Sportlovet slut

Det blev lite sen start på sportlovet eftersom jag blev sjuk (förkyld) på onsdagen förra veckan. Därmed blev sportlovsaktiviteterna något nedkortade. I torsdags åkte vi (jag och mina döttrar) med Silja (Baltic Princess) till Åbo som däckspassagerare, och det var första resan med detta fartyg. Jag satt i aktre ”salongen” större delen av resan. I Åbo åkte vi med buss 1 till Holiday Inn nära centrum. En fördel är att barnen äter gratis i restauranten (Armada) i sällskap med en vuxen som äter middag.
På fredagen hade jag tänkt gå i några affärer, men efter att ha köpt ett Turku card ville jag utnyttja det, så vi besökte Åbo slott och Forum Marinum, båda för första gången. Vid forumet gick vi till kafét som finns i den numera fast förankrade ångaren Bore från 1960. Som väntat tyckte jag det var betydligt mer inbjudande än motsvarande inrättningar i dagens färjor.
Under dagen fick jag reda på att Turun Ursa skulle ha stjärnhimmelsvisning på kvällen i det gamla observatoriet i Stor-Heikkilä, vars existens dittills hade undgått mig. Vi åkte dit, visserligen var himlen molntäckt, men man kunde åtminstone bese anläggningen. Innan dess åt vi middag på Rosso vid Salutorget, som har både svensk meny och rabatter för S-kortsinnehavare. Något affärsbesök blev det inte.
På lördagen åkte vi som beräknat till Muminvärlden med buss 11, tillsammans med bland andra ett antal japaner. Under sportlovet har Muminvärlden öppet för ”Trollvinter”. Vi fick gå från busstationen, men det går ju bra i kallt väder. Faktiskt var havet fruset så man kunde gå på isen bredvid bron. Bara en del av anläggningen var öppen, men man fick trängas som vanligt. Som vinternöje kunde man åka spark, skridskor och hundsläde.
Åter till Åbo hade jag valt att åka hem med Viking, eftersom deras buss från Långnäs till Mariehamn är billigare än Siljas motsvarande. Det blev också premiärtur med Viking Grace. Mycket folk förstås, men tämligen lugnt, inte många fylltrattar. Vi fick lämna fartyget via bildäcket eftersom landgången inte fungerade korrekt. Bussen gick till Västerhamnen i Mariehamn varifrån vi tog bilen hem. Sent för barnen förstås, men det gick bra.
På söndagen stannade vi hemma och gjorde inget särskilt.

Kommentera

