I Linnés fotspår

Har varit i Uppsala på vårdärende. Det är klart man blir kallad när färjetrafiken går på sparlåga, så jag fick flyga i ena riktningen. Jag åkte på morgonen med bil till centrum. Jag hade nog velat ta stadsbussens första morgontur, men hade den varit försenad skulle jag ha missat Eckeröbussen och därmed hela resan, så jag körde bil till centrum och åkte från busstationen för vidare befordran med färja till Grisslehamn och buss till Uppsala. Detta tog fem timmar. Jag kostade på mig frukost på båten, med tanke på att äta mig ordentligt mätt. I Uppsala tog jag stadsbussen till centrum och gick och såg på domkyrkan med Carl von Linnés grav. Nästan alla andra museer är stängda på måndagar. Därpå fika i katedralskaféet och lunch på kebabstället Jalla. Så fortsatte jag med en snabbvisit på Leanon, där tyvärr ingen jag kände var på jobb. Sedan till sjukhuset med buss, tillbaka med packad buss, snabbvisit på ett antikvariat, med tåg till Arlanda, checkade in, gick till terminal 5, vidare till loungen för lite fika (50 kr för American Express Gold-innehavare), till gaten F34, varifrån vi fick åka buss till planet som stod vid terminal 2, gate 61 (samma sak varje gång…) och en halvtimmes flygning till MHQ (Mariehamn). Helsingforsplanet råkade komma in strax före, så det var relativt mycket folk som skulle ha taxi samtidigt, men det gick bra.

Kommentera

