Att göra

De senaste dagarna har jag gjort bland annat följande.

Lördag: hämta A och B hos sin mamma F för att skjutsa B till ridlektionen på Sleipners och A till Musiklekis på Bel Canto. Det är besvärligt att vara på två platser samtidigt om man inte är en elementarpartikel, så jag stannade på Bel Canto under lektionen. B fick skjuts tillbaka med en arbetskamrat vars dotter också går på ridlektionen, och stannade hos dem efteråt. Jag åkte hem med A och vi gick senare för att hämta B. Därpå lagade jag och A mat: spaghetti carbonara och sallad. Slutligen förberedde jag morgondagens resa, lade barnen och mig själv. Lite för sent som vanligt.

På söndagen vaknade vi 0730 och lämnade hemmet efter 09, för att åka bil till hamnen. Kryssningsfartyget Birka låg inne vid Birkaterminalen, och vi lämnade bilen på Stava Mostersvägen och embarkerade fartyget. Resan föranleddes av att jag ville utnyttja Rederi Ab Eckerös gratisresa för aktieägare. Vi fick en fönsterhytt med fyra kojer. Resan till Stockholm tog sju timmar som vanligt, och under tiden åt vi gratislunch. Vi gick också till simhallen, men B ville inte gå in eftersom det var för mycket folk. Detta var min andra resa någonsin med Birka, och den första till Stockholm med densamma. Väl framme kunde man beundra utsikten och studera Saltsjöbanans tåg. Under uppehållet vistades ett fåtal passagerare i fartyget, vilka förmodligen ofta var ute i samma ärende som jag. Något sömnig låg jag och sov ett tag, varpå fartyget fylldes med nya passagerare. Jag bestämde oss för att äta middag i den finare restauranten, som hade barnmeny till ett facilt pris. A lekte ett tag i lekrummet, emellertid fanns i övrigt ytterst få barnaktiviteter. Det var tämligen lugnt i hytten och det gick bra att sova.

På måndagen vaknade vi återigen 0730, strax före fartyget lade till i Mariehamn, nu tyvärr vid Vikingterminalen. Jag fick promenera iväg ensam för att hämta bilen, varpå jag körde hem för att ordna en ambulerande frukostservering åt hela familjen. Jag hade tänkte äta frukost på Birka, men beslöt mig för att snåla. Därpå skjutsade jag B till skolan, och hon hann precis i tid. A skjutsade jag till daghemmet, och själv åkte jag till arbetsplatsen.

Eftersom det denna dag hade gått fem år sedan vi officiellt flyttade till Finland, hade jag förberett en medborgarskapsanmälan för mig och flickorna. Jag begav mig med dem, allas pass, 240 €, och varsin vederbörligen ifylld blankett, inklusive mammas underskrift, till polisen för att göra en anmälan av medborgarskap i Finland. I motsats till ansökan är detta en gräddfil för privilegierade utlänningar som till exempel infödda svenskar. Vi fick besked om att behandlingen torde ta en till två månader. Därpå gick vi till Mikis Häst och Fritid för att hämta B:s beställda ridstövlar, och till Ålandstrafikens kontor för att se bussutställningen. Slutligen till biblioteket, varefter vi åkte hem för att äta kvällsmat.

Jag somnade lite sent och väcktes vid en olämplig tidpunkt av en felinställd väckarklocka. Då gjorde jag bedömningen att det var bäst att sova lite längre än normalt, så jag gick upp 08. Då är det snabba ryck för att B ska komma i tid till skolan, och hon glömde sin nyckel, så jag fick åka till skolan och lämna den. För årstiden varmt väder rådde, så ingen isskrapning behövdes, vilket sparade lite tid. Jag lämnade A på daghemmet och kom till arbetet något försenad, och missade början på förmiddagens möte med företagsrådet.

Efter en relativt kort arbetsdag åkte jag hem för att hämta B iförd fotbollsmundering. Vi hade tid på sjukhuset för att ordna med diabetesutrustningen. På vägen dit hämtade vi A. Efter sjukhuset handlade vi och jag lämnade B vid fotbollsplanen, Wiklöf Holding Arena. Jag och A fortsatte till Gelateria Anna & Aldo, stadens mest attraktiva kafé enligt min uppfattning. A tog en glass (Biene-Maja) och jag en naturell yoghurt med jordgubbar. Sedan till biblioteket för att återlämna en försenad DVD, tillbaka till WHA för att hämta B, till Blå teatern för möte med hyresgästföreningen. Det tog en timme och sedan åkte vi hem.

Kommentera

